Zreštaurované diela s podporou FPU

Stále expozície Liptovskej galérie P. M. Bohúňa sú obohatené o dve zreštaurované diela. Do stálej expozície Moderna sa vrátilo dielo Miloša Alexandra Bazovského – Madona na ceste (1939) a do expozície Pôvod maľby pribudlo dielo Anny Zmeškalovej – Portrét dievčatka (1871). Obe diela boli reštaurované v rámci projektu Reštaurovanie maľby 19. a 20. storočia zo zbierky LGPMB, ktorý z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

dielo Miloša Alexandra Bazovského – Madona na ceste (1939)

Cieľom projektu bolo podrobiť zbierkové predmety komplexnej obnove na základe už prevedeného reštaurátorského výskumu so zreteľom zachovania ich originality. Reštaurovaním bol riešený ich nevyhovujúci fyzický stav.

dielo Miloša Alexandra Bazovského – Madona na ceste (1939) v stálej expozícii Moderna

Dielo Miloša Alexandra Bazovského – Madona na ceste (olej na lepenke) pochádza z roku 1939, do zbierkového fondu galérie sa dostalo v roku 1974. Námetom je ženská postava odetá do ľudového kroja otočená frontálne k divákovi, pričom v náručí drží dieťa zavinuté do zelenej textílie. Hlava ženy je zahalená do šatky, nad hlavou má náznak svätožiary, čo potvrdzuje maliarov zámer spodobiť vidiecku ženu ako madonu. V pozadí obrazového plánu je namaľovaný pohľad do dediny, pričom drevenice v pozadí naznačenom za ženskou figúrou sú poňaté schematicky. Pri boku ženy, na pravej strane obrazovej plochy je namaľovaná v náznakoch koza. Farebnosť obrazu sa nesie v hnedastých – zemitých tónoch. Vľavo dole je obraz signovaný autorom (Bazovský) aj s vročením 1939. Táto maľba patrí do pomyselnej skupiny bazovského „poľudštených“ madon, keď sa maliar snažil vniesť sakrálny námet do profánneho prostredia slovenskej dediny. Obraz Madona na ceste je dôkazom, že farebnosť Bazovského diel sa počas jeho života menila.

dielo Anny Zmeškalovej – Portrét dievčatka (1871)

Anna Zmeškalová (1813-1880) je považovaná za najstaršiu slovenskú maliarku, ktorá si výtvarno-umelecké východiská empíru a biedermeieru osvojila počas štúdia vo Viedni. Jej portréty sa popri noblese vyznačujú uvoľnenosťou, pôvabom a schopnosťou gestom, držaním tela i výrazom tváre vystihnúť črty portrétovaného. Reštaurovanie obrazu „Portrét dievčatka“ mu prinavrátilo nielen umeleckú hodnotu, ale napomôže umelecko-historickej analýze tvorby prvej slovenskej maliarky, ktorá má oficiálne zastúpenie svojej tvorby na Slovensku len piatimi obrazmi v zbierke Slovenskej národnej galérie.

dielo Anny Zmeškalovej – Portrét dievčatka (1871) v stálej expozícii Pôvod maľby

Sme radi, že zreštaurované diela môžu byť vystavené v našich priestoroch a odprezentované verejnosti.

lgpmb-pr@vuczilina.sk
Marketing a PR Liptovskej galérie Petra Michala Bohúňa.
Komentáře