RUDOLF FILA, INTERPRETÁCIE
Tlačová správa k výstave
Názov výstavy: Rudolf Fila, Interpretácie
Miesto: Galéria Kolomana Sokola
Otvorenie výstavy: 10.4.2018
Trvanie výstavy: trvanie výstavy od 10.4.2018 - 8.6.2018
Kurátor: PhDr. Karol Maliňák
Rudolf Fila pochádzal z Moravy, narodil sa v Příbrame v roku 1932 a tu získal aj vzťah k výtvarnému umeniu. Človekom, ktorý zohral významnú rolu v umeleckých začiatkoch R. Filu, bol jeho učiteľ Bohdan Lacina na Strednej umeleckej škole v Brne, kde i v päťdesiatych rokoch pretrvával slobodný duch školy, ktorý vytvárala najmä pedagogická komunita. Z Brna viedla jeho cesta do Bratislavy na Vysokú školu výtvarných umení, a čoskoro po absolvovaní (v ateliéri prof. J. Mudrocha), v roku 1960 nastúpil ako pedagóg Strednej umelecko-priemyselnej školy, kde pôsobil tridsať rokov a vychoval mnoho generácií budúcich umelcov. Na začiatku deväťdesiatych rokov (1990 – 1992) pôsobil na VŠVU v Bratislave, kde sa habilitoval na docenta. Potom sa venoval výlučne svojej voľnej tvorbe.
Od samého začiatku, od vstupu do tvorivého života bol považovaný za jednu z najvýnimočnejších postáv našej umeleckej scény. V tej dobe inklinoval k nepredmetnému zobrazovaniu blízkemu informelu, v ktorom pracoval predovšetkým so štruktúrou, s reliéfom, s hmotou farby, overoval funkčnosť geometrického tvaru; narozdiel od iných (napr. M. Čunderlík) mu jeho osobnostné zameranie určuje cestu k výtvarnému lyrizmu a meditatívnym rovinám tvorby. Experimenty v materiálovej oblasti, najmä so striekanou a liatou farbou, kde farebné hmoty tvoria imanentnú súčasť obrazu, spájal s výrazným gestom, poukazujúcim na ťažiskový prameň jeho tvorby, zo surrealizmu známy psychický automatizmus, ktorý sa postupne stáva podstatnou a determinujúcou zložkou obrazu. Koncom sedemdesiatych rokov vznikajú prvé cieľavedomé premaľby, pri ktorých mu ako východisko pre interpretáciu, ale i konfrontáciu alebo umeleckú sebareflexiu, až do záveru života a tvorby (2015) slúžia maľované alebo reprodukované predlohy.
Kolekcia zo súkromnej zbierky, prezentovaná na tejto výstave, pozostáva prevažne zo záverečného tvorivého obdobia autora, z obdobia, kedy mohol sumarizovať a syntetizovať skúsenosti, prístupy a poznatky, zhodnocované hlbokou múdrosťou získanou celoživotnou prácou, vzdelávaním, poznaním, dozrievaním; z obdobia charakterizovaného základnými okruhmi premalieb a tzv. teloviek.
Iluzívny verizmus obrazov zdôrazňuje skutočnosť, že zobrazovaný námet (detail ženského tela, aktu) objektivizuje hlboko vnútorné deje človeka i súdobého sveta v širokej stupnici významov od necenzurovaného reflektovania intímnych psychofyziologických pocitov až k polemickým úvahám o charaktere doby, v ktorej práve žijeme. Filove obrazy majú zložitejšiu významovú štruktúru: sú situácie, kedy autor skôr zamlčuje, než rozpráva, skôr tušíme, než chápeme - príbehy bez deja, vzťahy bez súvislostí. Naliehavosťou takýchto zdanlivo skrytých posolstiev, zaobchádzaním s farebnou hmotou i výrazovou originalitou je prejav Rudolfa Filu nenapodobiteľný. V tejto koncepcii sa nachádzajú pred-obrazy, ktoré sú prostredníctvom premalieb, interpretácií, zásahov, kamufláží a intervencií znovu výtvarne interpretované a transponované do nových obrazových i myšlienkových posunov, do v istom zmysle "metazobrazenia" pôvodných predlôh. V kombinatorike farby, gesta a tvaru nachádzame kontrasty i harmónie zároveň, možno tu objaviť i vyprázdnenosť inscenovaného sentimentu, osobné prejavy výtvarnej interpretácie, v ktorej prevláda raz túžba po intervencii, inokedy po dialógu alebo privlastňovaní. Východiskom a inšpiráciou môže byť akákoľvek obrazová predloha: často reprodukcie diel z dejín svetového výtvarného umenia, kópie diel, fotografie z časopisov, listy kníh, niekedy aj originálne diela. Do jeho tvorby vstupuje problematika parafrázy, persifláže, komentára, vďaka ktorej sa mení akcent významu obrazu.
Filovo dielo je veľmi zložité a nie je možné k nemu pristupovať len podľa zaužívaných schém vývoja moderného (a postmoderného) umenia. Často vychádza z toho, čo bolo vývojom, históriou overené, čo tvorí základ našej európskej kultúrnej tradície, a zároveň býva o niekoľko krokov vpredu. Je však tiež komplikované svojou vnútornou štruktúrou; je realistické i abstraktné, racionálne práve tak ako intuitívne, premyslené i prelínajúce z hĺbky vedomia. Na jednom póle výtvarne definuje topografiu pojmu a na póle druhom v ňom tryská gejzír takmer amorfných imaginatívnych predstáv. A navyše jedným smerom hľadá a nachádza jednoduchosť, harmóniu, až antickú vyváženosť, druhým smerom naopak smeruje k zložitosti zavádzaním ďalších a ďalších komponentov do výtvarnej hry na ploche obrazu. Pri poznávaní jeho diela je treba vychádzať z umelcových prežitkov i záujmov, sklonov, posadnutostí a presvedčenia, ale zároveň mať stále na mysli, že obraz vzniká v súhre rozumového uvedomovania a intuitívneho odhaľovania. Príbehy, mýty, rituály. História, umenie, človek. Rudolf Fila je priamym účastníkom svojej tvorby, ktorá je mu akciou, situáciou. Finálne diela sú záznamom tejto skutočnosti. Sú to diela hravé, jemné, nenásilné, plné nielen jedinečnej, citlivej poézie, graciózneho gesta, ale i brilantného, výnimočného intelektu.
Karol Maliňák